Co zniechęca kandydata do aplikowania na dane stanowisko?
Pracodawca szukający nowego pracownika, powinien mieć świadomość, że kandydat przeglądając oferty pracy na dane stanowisko, zwraca uwagę nie tylko na informacje zawarte w ogłoszeniu. Poza treścią istotna jest również grafika dodana do oferty pracy, wybrane kanały dotarcia do kandydata oraz to jak szybko potencjalni pracownicy dostają odpowiedzi na pytania. Co zatem może zniechęcać kandydata do aplikowania na ofertę pracy?
Brak konkretnych wymagań w ogłoszeniu
Czy zdarzyło się Wam zainteresować ofertą pracy tylko dlatego, że nazwa stanowiska brzmiała ciekawie? Z dużym prawdopodobieństwem Wasza odpowiedź brzmi: tak. A co jeśli z treści ogłoszenia nie wynikało wprost, czego praca będzie dotyczyć lub co przyszły pracodawca może zaoferować?
Szczegółowe opisanie zakresu obowiązków czy wymagań pozwala kandydatom na zobrazowanie tego, jak dana praca może wyglądać w praktyce. Pomóc może również w obiektywnej ocenie własnych kompetencji, a co za tym idzie także szans na to, czy możemy liczyć na zaproszenie do procesu rekrutacji. Brak konkretów przyczynić się może do tego, że potencjalni wartościowi pracownicy zniechęcą się do przesłania dokumentów aplikacyjnych. Nie oznacza to jednak, że kandydatów aplikujących na ofertę nie będzie. Mogą oni jednak nie mieścić się w naszych oczekiwaniach. Aby nadesłane aplikacje pochodziły od pożądanych przez nas kandydatów, oferta pracy powinna być napisana tak, by trafić do grupy kandydatów, których rzeczywiście szukamy.
Brak informacji o wynagrodzeniu
Wysokość wynagrodzenia to czynnik, który na ogół bywa decydujący w przypadku chęci aplikowania na ofertę pracy. Brak informacji o wynagrodzeniu już na etapie czytania oferty pracy niekoniecznie będzie zachęcała kandydata do podjęcia dalszych kroków.
Z pewnych względów informacje o wynagrodzeniu nadal są rzadko spotykane w publikowanych ogłoszeniach. Z jednej strony wynika to z potrzeby zachowania poufności co do stawek obowiązujących w danym przedsiębiorstwie. Pracodawcy nie dzielą się również oferowanym wynagrodzeniem na stanowiskach specjalistycznych, ponieważ w tym przypadku duży wpływ na wysokość wynagrodzenia mają przede wszystkim kwalifikacje pracownika. Jeśli nie chcemy podawać konkretnego wynagrodzenia na stanowisku, może warto przemyśleć podanie w ogłoszeniu widełek płacowych, na które możemy sobie pozwolić?
W przypadku stanowisk, na których stawka wynagrodzenia jest z góry ustalona, podanie konkretnej kwoty na starcie wyeliminuje kandydatów, którzy mają dużo wyższe oczekiwania finansowe. W konsekwencji skrócimy czas potrzebny na przeanalizowanie aplikacji, ponieważ będzie ich mniej, a zgłaszający się kandydaci będą mieli właściwą motywację i nie zrezygnują z procesu w trakcie. Na pewno metodę tę warto wziąć pod uwagę, zwłaszcza przy poszukiwaniu pracowników na stanowiska operacyjne/niższego szczebla.
Zamieszczanie samego tekstu w ofercie pracy
Przyciągnięcie uwagi kandydata to połowa sukcesu. Do ogłoszenia o pracę dodaj grafikę, która będzie w pierwszym momencie skupiała uwagę potencjalnego kandydata i pozwoli mu zapamiętać Twoje ogłoszenie pod względem wizualnym. Na grafice koniecznie umieść logo swojej firmy, aby Twoje oferty pracy kojarzyły się z Twoją marką. Nie zapomnij o wezwaniu do działania oraz o linku do Twojej strony internetowej. Pozwól, by kandydat mógł zebrać informacje o Twojej firmie jeszcze przed rozmową. Eksperymentuj z formatami. Być może materiały wideo będą miały lepsze zasięgi? Dostosuj przekaz do rodzaju kanału w którym umieszczasz ogłoszenie oraz – co również ważne – do grupy docelowej.
Nieuzupełnione profile na portalach internetowych
Szukasz kandydatów na portalach z ogłoszeniami o pracę takich jak Pracuj.pl czy OLX? Pamiętaj o uzupełnieniu informacji o swojej firmie. Jeśli masz taką możliwość, stwórz szablon, który będziesz dostosowywać do konkretnej oferty pracy w taki sposób, by podkreślić najistotniejsze elementy. Zmieniaj zdjęcia/grafikę w zależności od stanowiska pracy.
Brak kontaktu
Kandydaci przesyłają Ci sporą ilość wiadomości poprzez media społecznościowe? Pamiętaj, że w takiej sytuacji bardzo ważna jest szybka odpowiedź na wiadomość! Dzięki temu budujesz pozytywny wizerunek Twojej firmy i szybko możesz dotrzeć do zainteresowanych Twoją ofertą kandydatów. Profesjonalne i merytoryczne odpowiedzi z Twojej strony mogą również przyczynić się do podjęcia przez kandydata decyzji o wzięciu udziału w procesie rekrutacyjnym. Dodatkowo, jeżeli jest taka możliwość, wpisz w ofercie dane teleadresowe, które dadzą kandydatom możliwość szybkiego kontaktu i dopytania o szczegóły oferty.
Złe opinie o firmie
Warto sprawdzać opinie o Twojej firmie w Google, na portalu GoWork lub w mediach społecznościowych. Jeżeli pojawią się negatywne komentarze, grzecznie i merytorycznie na nie odpowiedz. Brak reakcji może zostać odebrany jako potwierdzenie tego, że w Twojej firmie dzieje się coś niedobrego i nie warto starać się o pracę w Twoim przedsiębiorstwie.
Zbyt często pojawiające się ogłoszenia na to samo stanowisko pracy
Regularnie szukasz pracowników na to samo stanowisko? Jeżeli tak, to już w treści ogłoszenia warto uzasadnić, dlaczego tak często rekrutujesz na tę pozycję. Często pojawiające się oferty na to samo stanowisko, w pierwszej kolejności kojarzą się kandydatom z dużą rotacją pracowników, niemożliwymi do zrealizowania oczekiwaniami na stanowisku. Z pewnością działa to na nich odstraszająco, a nie zawsze są to prawdziwe powody rekrutacji powtarzalnych. Warto więc jasno zakomunikować potencjalnym kandydatom, dlaczego ogłoszenie na to samo stanowisko pojawia się u nich już od kilku miesięcy – wystarczy wzmianka o liczbie osób zatrudnionych na tę pozycję w tym czasie, a także o liczbie osób jeszcze potrzebnych do realizowania projektów!
Rekrutacja pracowników z pewnością jest czasochłonnym zadaniem. Wymaga szybkiego reagowania na pytania i komentarze kandydatów, jeśli prowadzisz rekrutację on-line. Kontrolowanie zainteresowania naszą ofertą pracy i analizowanie zdarzeń związanych z tą rekrutacją będzie dawało nam jasny sygnał w zakresie wprowadzania zmian, np. w wyborze kanałów dotarcia do konkretnych osób, a także w samej treści ogłoszenia.
Oczywiście podczas rekrutacji może okazać się, że stosujesz wszystkie z wymienionych wskazówek i nadal nie możesz znaleźć odpowiednich kandydatów. Przyczyną mogą być braki wykwalifikowanych specjalistów na rynku pracy. W takich przypadkach najlepszym rozwiązaniem jest bezpośredni kontakt z potencjalnymi kandydatami i obudzenie w nich potrzeby w zakresie szukania rozwoju i zmiany obecnego pracodawcy.
Jeżeli szukasz pomocy przy procesie rekrutacyjnym, postaw na współpracę z agencją pracy, w której specjaliści na co dzień zajmują się wyszukiwaniem kandydatów i zachęcaniem ich do zmiany pracy. Doświadczeni eksperci zawsze znajdą odpowiednie sposoby dotarcia do kandydatów, których szukasz.