W jaki sposób zadbać o pozytywne doświadczenia kandydata w procesie rekrutacji?


Źle zaprojektowane zakładki dotyczące kariery, ograniczony kontakt ze specjalistami ds. rekrutacji oraz celowo zaniżane oferty wynagrodzeń nie są już normą. Dzisiejszy, konkurencyjny rynek pracy sprawia, że kandydaci są bardziej świadomi tego, że są poszukiwani dlatego należy sprawić aby odczucia kandydata były pozytywne już na samym początku jego kontaktu z Twoją ofertą pracy.

Bardzo łatwo przyzwyczajamy się do wygody. Aby kupić samochód, uzyskać kredyt, zaplanować podróż wystarczy wykonać kilka kliknięć. Ludzie oczekują pozytywnego i łatwego doświadczenia we wszystkich aspektach swojego życia, tego samego oczekujemy od procesu znalezienie lepszej pracy. Dlatego audyt i ocena jakości doświadczenia kandydata są bardzo ważne.

Zacznij od poznania procesu aplikacji:

Musisz wiedzieć, w jaki sposób kandydaci znajdują pracę i jakie informacje gromadzą i rozważają przed podjęciem decyzji o zmianie zatrudnienia. Spróbuj naprawdę znaleźć się w butach kandydata i dowiedzieć się, jak rzeczywiście wygląda proces aplikacji.

Oto kilka wskazówek dotyczących kontroli procesu aplikacji:

Które miejsce w wyszukiwarce zajmuje Twoja oferta pracy?

Po pierwsze, nie pozwól, by przeglądarka Cię oszukała. Pliki cookie, które śledzą Twoje działania w internecie, mogą zniekształcić wyniki audytu. Ustaw przeglądarkę w trybie prywatnym. Można to zrobić, klikając CTRL + Shift + N w Google Chrome. Przejdź do wyszukiwarki Google i wpisz stanowisko . Zanotuj 5 najlepszych miejsc, które się pojawią, przy czym ta oferta,która znajduje się na pierwszym  miejscu najprawdopodobniej będzie stanowiła wybór kandydata.

Czy ogłoszenie o pracę znajduje się na pierwszej stronie w wyszukiwarce?

Jeżeli tak, to świetnie, ale jeżeli nie, to warto wspomnieć o  tym osobom odpowiedzialnym za marketing w Twoje firmie, aby mogły poprawić SEO.

Oferta pracy znajduje się na Twojej stronie internetowej w zakładce kariera czy została zamieszczona na portalu z ogłoszeniami?

Już samo umiejscowienie oferty może przynieść korzyści ale również stanowić problem dla pozyskania kandydatów.

Zaletą jest większy zasięg, który przekłada się na ilość aplikacji. Jednak upewnij się w jaki sposób przebiega proces ubiegania się o pracę za pośrednictwem portalu. Taki prosty test, pozwoli sprawdzić jak przebiega proces aplikacji, czy jest intuicyjny czy napotkasz na jakieś komplikacje aplikując przez Twoją stronę www czy za pośrednictwem portalu. Zanotuj, ile kliknięć i ile czasu zajmuje Ci proces aplikacji i oczywiście wszelkie przeszkody, które napotkasz. Ważne jest, aby cały proces został zakończony, aby zrozumieć jego przebieg.

Czy najbardziej pożądani kandydaci złożą aplikację?

Czy po zakończeniu audytu aplikacji uważasz, że kandydat o pożądanych umiejętnościach ukończy proces? Jeśli nie, konieczne będzie dostosowanie witryny do potrzeb użytkownika. Postaraj się wyeliminować znalezione podczas audytu problemy.

Jak długo kandydat będzie czekał?

Teraz, gdy już przetestowałeś proces składania kandydatur należy zastanowić się jak długo potencjalny pracownik  czeka na odpowiedź od Twojego działu HR. Pomyśl o czasie pomiędzy złożeniem aplikacji a odpowiedzią Twojej firmy, jak długo zajmuje umówienie rozmowy kwalifikacyjnej? Czy po przeprowadzonej  rozmowie brakuje informacji zwrotnej? Jak długo zajmuje zespołowi podjęcie decyzji?

Jest to czas, w którym potencjalny kandydat nie jest bezczynny a najprawdopodobniej przegląda inne oferty. Brak kontaktu może spowodować, że kandydat podejmie zatrudnienie w innej firmie.

Oto kilka aspektów, na które należy zwrócić uwagę podczas trwania fazy oczekiwania:

Jaki jest przekaz?

Nie tylko zanotuj, ile czasu zajmuje otrzymanie odpowiedzi, ale także zapoznaj się z treścią wiadomości, którą otrzymasz po wysłaniu aplikacji. Czy została napisana w sposób profesjonalny? Czy w treści wiadomości zostało zawarte wezwanie do działania, aby kandydaci wiedzieli, jaki będzie kolejny krok i czego mogą oczekiwać? Czy przekaz jest jasny i konkretny? Być może są zawarte treści, które kandydat może źle zinterpretować?

Procesy w Twojej firmie

Czy CV, które wysłałeś, dotarło do specjalisty ds. rekrutacji? W jaki sposób monitorowane i obsługiwane są etapy rekrutacji wewnątrz Twojej firmy. Czy RODO jest przestrzegane na każdym etapie kontaktu z kandydatem?

Ankieta

Po zakończeniu samodzielnego sprawdzania tych wszystkich etapów czas na przeprowadzenie wewnętrznego audytu. Można to zrobić, zadając pytania nowozatrudnionym pracownikom na temat ich doświadczeń z procesem rekrutacji. Oto przykłady niektórych pytań, które można zadać.

W jaki sposób dowiedziałeś się o ofercie pracy i złożyłeś aplikację?

Co najbardziej podobało się Tobie w  procesie rekrutacji?

Który etap procesu najbardziej Tobie przeszkadzał?

Ile czasu upłynęło między złożeniem aplikacji a datą rozpoczęcia pracy (bez okresu wypowiedzenia)?

Co zmieniłbyś w naszym procesie rekrutacji?

To sprawi, że poznasz jakie są rzeczywiste odczucia kandydatów związane z procesem rekrutacji i pozwoli na wdrożenie rozwiązań, które wyeliminują napotkane przez nich przeszkody.

Kilka dodatkowych wskazówek

75% kandydatów sprawdza potencjalnych pracodawców na wielu polach ich działalności, zanim zdecyduje się na złożenie aplikacji. Kultura pracy, jak również informacje o firmie, są to aspekty, sprawdzane przez kandydatów przed podjęciem działania w kierunku zmiany stanowiska. Dlatego warto zaktualizować zakładkę na stronie internetowej dotyczącą kariery. Udostępniaj ważne informacje, podkreślaj wartości swojej firmy i dodawaj referencje od pracowników, podkreślając aspekty firmy, które cenią najbardziej.

Kolejnym aspektem, który może zniechęcać nowych pracowników jest powielanie tych samych pytań, jeżeli rekrutacja przebiega w kilku etapach i jest przeprowadzana przez różne osoby. Zastanów się czy pytania dotyczące CV powinny być zadawane więcej niż jeden raz?

Problemy te można rozwiązać dzięki spotkaniu całego zespołu z działem HR w celu uproszczenia i zoptymalizowania procesu rekrutacji.

Dostosuj i Personalizuj

Czy wysyłasz te same odpowiedzi do wszystkich używając szablonowych wiadomości podczas każdego etapu rekrutacji? Jeśli tak, tracisz okazję aby wywrzeć dobre  wrażenie na kandydatach. Istnieje wiele zautomatyzowanych systemów, które zapewniają personalizację wiadomości, w tym dodanie imienia. Te małe akcenty mają znaczenie.

Przedstawiając ofertę kandydatowi, istnieje wiele sposobów na zarażenie go entuzjazmem. Upewnij się, że kandydat do nowej pracy podchodzi z pozytywnym nastawieniem. Niech ludzie z którymi będzie pracować wręczą mu  podpisaną kartkę z gratulacjami lub zaproszą go na wspólny lunch przed rozpoczęciem pracy. Te małe akcenty mogą wpłynąć na pozytywne nastawienie nowego pracownika ale również poprawią atmosferę w pracy.

Istnieje wiele sposobów, by zadbać o pozytywne doświadczenia kandydata podczas procesu rekrutacji. Korzystne może  okazać się nawiązanie współpracy z agencją rekrutacyjną, która koncentruje się na pozytywnych doświadczeniach kandydatów. Jeśli chcesz porozmawiać o  naszych sposobach, skontaktuj się z nami tutaj.